Grg : Kezdknek 4. Lecke: A nvsz trgyesete |
Kezdknek 4. Lecke: A nvsz trgyesete
szegedigorogok.hu 2009.02.22. 18:07
4. LECKE
A nvsz trgyesete
Szavak
αγοράζω (αγοράσω) vesz, vsrol
αγόρι (το) fi
αδερφή (η) lnytestvr
αδέρφια (τα) testvrek
αδερφός (ο) fitestvr
αεροπλάνο (το) replgp
αρέσω (αρέσω) (+ σε) tetszik vknek, szeret vki vmt; zlik vknek
βλέπω (δω, είδα) lt
γράφω (γράψω) r
διαβάζω (διαβάσω) olvas
δίνω (δώσω) ad
ένας, μια, ένα (hatrozatlan nvel) egy
εφημερίδα (η) jsg, napilap
έχω (+ Τ) van vmje, birtokol vmt
θέλω (θέλω, ήθελα) akar, kr vmt
καιρός (ο) id, idjrs
κάνω (κάνω) csinl
κάτι valami(t)
καφές (ο, tsz: -έδες) kv
κορίτσι (το) lny
κοτόπουλο (το) csirke
κρασί (το) bor
λεμονάδα (η) citroml
λογαριασμός (ο) szmla
μαθαίνω (μάθω) tanul, megtud
με λένε (+ T) hvnak vhogy, vmnek
μήνας (ο) hnap
μπύρα (η) sr
παρακαλώ (παρακαλέσω) kr
περιμένω (περιμένω) vr
πίνω (πιω, ήπια) iszik
πολύ nagyon
πορτοκαλάδα (η) narancsl
πόση ώρα; (egy napon bell) mennyi ideje?
πόσον καιρό; (hosszabb id esetn) mennyi ideje?
πρόβλημα (το) problma, gond
πώς (krdsz) hogy
σαλάτα (η) salta
σοκολάτα (η) csokold
φοιτητής (ο) egyetemista (fi)
φοιτήτρια (η) egyetemista (lny)
χρόνος (ο, tsz: χρόνια, τα) v
ώρα (η) id, ra
A NVSZ TRGYESETE
A nvsz leggyakrabban hasznlt – mondhatnnk termszetes – esete a trgyeset. Ezzel tallkozunk a trgyas igk vonzataknt, elljrszk utn s az id kifejezsnl is leggyakrabban. Kpzse roppant egyszer, a hmnem fneveknl elmarad a szvgi –ς, a n- s semlegesnemek trgyesete megegyezik az alanyesettel. A hatrozott nvelnl a vltozs: hmnemben: ο→τον, nnemben: η→την, a semlegesnem το mindkt esetben:
A hatrozott nvel s a fnv trgyesete
Alanyeset
|
Trgyeset
|
nem
|
hat. nvel
|
fnv
|
nem
|
hat. nvel
|
fnv
|
hmnem
|
ο
|
φίλος a bart
άντρας a frfi
χάρτης a trkp
|
hmnem
|
το(ν) *
|
φίλο a bartot
άντρα a frfit
χάρτη a trkpet
|
nnem
|
η
|
φίλη a bartn
γυναίκα a n
|
nnem
|
τη(ν) *
|
φίλη a bartnt
γυναίκα a nt
|
semle-
gesnem
|
το
|
παγωτό a fagylalt
παιδί a gyerek
γράμμα a levl
|
semle-
gesnem
|
το
|
παγωτό a fagylaltot
παιδί a gyereket
γράμμα a levelet
|
* a szvgi –ν hasznlatra ksbb visszatrnk. Egyelre hasznljuk mindenhol.
Pldk
Ο άντρας πληρώνει τον λογαριασμό.
Η φοιτήτρια περιμένει τον καθηγητή.
Ο Νίκος διαβάζει την εφημερίδα.
Το αγόρι βλέπει το κορίτσι.
- Τι κάνεις;
- Πίνω τον καφέ.
|
A frfi fizeti a szmlt.
Az egyetemista lny vrja a tanrt.
Nikosz olvassa az jsgot.
A lny ltja a fit
- Mit csinlsz?
- Iszom a kvt.
|
A mellknv trgyesete.
Mint tudjuk, a mellknv hmnemben az -ος, nnemben az -η, semlegesnemben az -ο vg fnevek ragozst kveti. gy trgyesetben a hmnemnl elmarad a szvgi –ς, a nnem s a semlegesnem vltozatlan marad.
nem
|
Alanyeset
|
Trgyeset
|
hmnem
|
καλός
|
καλό
|
nnem
|
καλή
|
καλή
|
semlegesnem
|
καλό
|
καλό
|
A hatrozatlan nvel alany- s trgyesete
Akrcsak a magyarban, a hatrozatlan nvel a grgben is megegyezik az ’egy’ szmnvvel, hasznlata is hasonl. Nemben s esetben a fnvvel egyeztetjk.
nem
|
Alanyeset
|
Trgyeset
|
hmnem
|
ένας
|
ένα(ν) *
|
nnem
|
μία/μια
|
μία/μια
|
semlegesnem
|
ένα
|
ένα
|
* a szvgi –ν hasznlatra ksbb visszatrnk. Egyelre hasznljuk mindenhol.
Pldk
Παρακαλώ μια σοκολάτα και έναν καφέ.
Παρακαλώ ένα μεγάλο παγωτό και μια μικρή λεμονάδα.
Ο Νίκος θέλει μία μπύρα.
- Τι θέλετε;
- Θέλουμε ένα μεγάλο κοτόπουλο.
|
Krek egy csokoldt s egy kvt.
Krek egy nagy fagyit s egy kis citromlt.
Nikosz kr egy srt.
- Mit krtek?
- Krnk egy nagy csirkt.
|
’Krni’ jelentsben a ’παρακαλώ’ szt fleg els szemlyben hasznljk, akrcsak a ’krek szpen’-t a magyarban. A tbbi szemlyben a ’θέλω’ hasznlatos. Pl.: Τι θέλετε; Mit krtek/kr/krnek? Παρακαλώ/θέλω μία μπύρα. Krek egy srt.
Fordts g→m
Ποιος πληρώνει τον λογαριασμό; → Ki fizeti a szmlt?
Τι θέλει ο καθηγητής; → Mit akar a tanr?
Ο καθηγητής περιμένει τον φοιτητή. → A tanr vrja a dikot.
Θέλουμε μία νόστιμη σαλάτα. → Krnk egy finom saltt.
Ο Νίκος αγοράζει έναν καλό χάρτη. → Nikosz vesz egy j trkpet.
Βλέπω μία όμορφη γυναίκα. → Ltok egy szp nt.
Δεν βλέπεις το αεροπλάνο; → Nem ltod a replt?
Ο Νίκος διαβάζει μία ελληνική εφημερίδα. → Nikosz olvas egy grg jsgot,
Ξέρω έναν Ούγγρο φοιτητή. → Ismerek egy magyar egyetemistt.
Ξέρεις τον Νίκο; → Ismered Nikoszt?
Fordts m→g
Ismered Mrit? → Ξέρεις την Μαρία;
Ltok egy szp frfit. → Βλέπω έναν όμορφο άντρα.
Most egy levelet rok. → Τώρα γράφω ένα γράμμα.
Mit csinlsz ott? → Τι κάνεις εκεί;
Nikosz vrja Kosztaszt. → Ο Νίκος περιμένει τον Κώστα.
Krsz egy narancslt? → Θέλεις μία πορτοκαλάδα;
Krek egy kis (veg) srt. → Παρακαλώ μία μικρή μπύρα.
Nem ismerjk a tanrnt. → Δεν ξέρουμε την καθηγήτρια.
Ismernk egy magyar frfit. → Ξέρουμε έναν Ούγγρο.
n fizetem a szmlt. → Εγώ πληρώνω τον λογαριασμό.
A birtoklst kifejez ’έχω’ ige
Az ’έχω’ jelentse van valamije (birtokol valamit), teht birtoklst fejez ki. A magyartl eltren a grg szerkezetben a birtokos a mondat alanya (sokszor hinyzik), a birtok a mondat trgya. Az igt szmban s szemlyben az alannyal egyeztetjk, vonzata pedig trgyesetben ll.
Έχω έναν καλό φίλο.
Έχουμε έναν καλό φίλο.
|
Van egy j bartom. (Birtokolok egy j bartot.)
Van egy j bartunk. (Birtokolunk egy j bartot.)
|
Ragozsa:
έχω
έχεις
έχει
έχουμε
έχετε
έχουν
|
van ...-m
van ...-d
van ...-(j)a/(j)e
van ...-nk
van ...-tok/tek/tk
van ...-(j)uk/(j)k
|
Pldk
Έχουμε ένα μεγάλο πρόβλημα.
Δεν έχω αδέρφια.
Έχω μία όμορφη γυναίκα.
|
Van egy nagy problmnk.
Nincs testvrem. (Nincsenek testvreim.)
Van egy szp felesgem.
|
Fordts g→m
Ο Νίκος έχει μία κόρη. → Nikosznak van egy lnya.
Δεν έχουμε καιρό. → Nincs idnk.
Έχω μία μικρή αδερφή. → Van egy hgom.
Fordts m→g
Van egy btym. → Έχω έναν μεγάλο αδερφό.
Van egy j bartunk. → Έχουμε έναν καλό φίλο.
Mrinak van egy okos frje. → Η Μαρία έχει έναν έξυπνο άντρα.
Trgyeset hasznlata a ’mita, mennyi ideje?’ krdsre adott vlaszban
A trgyesettel tbbszr fogunk mg tallkozni mint idhatrozval. A πόσον καιρό; πόση ώρα; krdsek jelentse ’mita, mennyi ideje?’. Maguk a krdsek is trgyesetben llnak, az elst hosszabb, napokban, hnapokban, vekben mrhet id esetben hasznljuk, utbbit egy napon bell rtett id esetn. E krdsekre adott vlaszban a nvsz trgyesetben ll.
Pldk
Πόσον καιρό μένεις εδώ;
Μαθαίνω ελληνικά έναν χρόνο.
Ο Νίκος μένει στην Ελλάδα έναν μήνα.
Είμαι εδώ μία εβδομάδα.
Πόση ώρα περιμένεις εδώ;
Περιμένουμε την Μαρία μία ώρα.
|
Mita laksz itt?
Egy ve tanulok grgl.
Nikosz egy hnapja lakik Grgorszgban.
Egy hete vagyok itt.
Mita vrsz itt?
Egy rja vrjuk Mrit.
|
Fordts g→m
Ο Νίκος διαβάζει το βιβλίο μία ώρα. → Nikosz egy rja olvassa a knyvet.
Ο Πέτρος μαθαίνει ελληνικά έναν μήνα. → Petrosz egy hnapja tanul grgl.
Μήπως ξέρεις πόσον καιρό μένει ο Νίκος στην Ουγγαρία; → Nem tudod vletlenl, mita lakik Nikosz Magyarorszgon?
Fordts m→g
Mennyi ideje vrod a tanrt? → Πόση ώρα περιμένεις τον καθηγητή;
Egy hete tanulok grgl. → Μαθαίνω ελληνικά μια εβδομάδα.
Mria egy rja rja a levelet. → Η Μαρία γράφει το γράμμα μία ώρα.
A szemlyes nvms trgy- s birtokos esete
A szemlyes nvms alanyesetnl emltettk, hogy azt csak akkor hasznljuk, ha nyomatkostani akarjuk (pl. Te vagy a magyar, nem n.). Trgy- s birtokos esetben mr megklnbztetnk hangslytalan s hangslyos, n. gyenge s ers alakokat. (A magyarban is rezzk, mi a klnbsg a ’szeretlek’ s ’tged szeretlek’ kztt.) Az albbiakban a szemlyes nvmsok gyenge trgy- s birtokos esett vizsgljuk. Fontos megjegyezni, hogy kijelent mondatoknl ezekben az esetekben a szemlyes nvms helye kzvetlenl az ige eltt van. A birtokos esetben ll szemlyes nvms leggyakrabban rszeshatrozi jelentssel br.
Kpzse
Alanyeset
|
Trgyeset
|
Birtokos eset
|
εγώ →
|
με engem
|
μου nekem
|
εσύ →
|
σε tged
|
σου neked
|
αυτός →
αυτή →
αυτό →
|
τον t (hn)
τη(ν) t (nn)
το t (sn)
|
του neki (hn)
της neki (nn)
του neki (sn)
|
εμείς →
|
μας minket
|
μας neknk
|
εσείς →
|
σας titeteket
|
σας nektek
|
αυτοί →
αυτές →
αυτά →
|
τους ket(hn)
τις/(τες*) ket (nn)
τα ket (sn)
|
τους nekik
τους nekik
τους nekik
|
* pl. felszlt mdban ll igk utn
Pldk
Με λένε Νίκο.
Σε περιμένω.
Την βλέπεις;
Σας ξέρω.
Μου αρέσει το βιβλίο.
Σου αρέσει η σαλάτα;
Της γράφω ένα γράμμα.
Σας δίνουμε κάτι.
|
Nikosznak hvnak.
Vrlak.
Ltod?
Ismerlek titeket.
Tetszik a knyv.
Izlik a salta?
rok neki egy levelet.
Adunk nektek valamit.
|
A fenti pldkon lthatjuk, hogy a szemlyes nvms hangslytalan alakjait a magyar gyakran szemlyraggal fejezi ki (vrlak [tged], ltom [valakit/valamit]), vagy egyszeren nem is jelli (zlik [nekem, neked, stb.]). A grg igeragozsban nincsenek ilyen szemlyragok, az ismert kzvetlen (kit? mit?) vagy kzvetett (kinek? minek?) trgyra a szemlyes nvmssal r kell mutatni. Pl. zlik? – Igen, zlik. Σου αρέσει; - Ναι, μου αρέσει.
Tagad mondatban a δεν tagadsz mindig megelzi a kzvetlenl az ige eltt ll gyenge szemlyes nvmst. Pl. Δεν σε ξέρω. Nem ismerlek.
Fordts g→m
Πώς σε λένε; → Hogy hvnak?
- Με λένε Κώστα. → Kosztasznak hvnak.
- Βλέπεις την Εύα; → Ltod vt?
- Ναι, την βλέπω. → Igen, ltom.
Σας περιμένουμε. → Vrunk titeket.
Δεν με ξέρεις; → Nem ismersz?
Δεν σε καταλαβαίνω. → Nem rtelek.
Σου αρέσει η Μαρία; → Tetszik (neked) Maria?
Δεν μας αρέσει ο καθηγητής. → Nem szeretjk a tanrt.
Σας αρέσει η σαλάτα; → zlik (nektek) a salta?
Fordts m→g
- Ltod Elenit s Marit? → Βλέπεις την Ελένη και την Μαρία;
- Igen, ltom ket. → Ναι, τις βλέπω.
- Kred a saltt? → Θέλεις την σαλάτα;
- Igen, krem. → Ναι, την θέλω.
Nem ltlak. → Δεν σε βλέπω.
Hogy hvnak? → Πώς σε λένε;
Tetszik (neked) Grgorszg? → Σου αρέσει η Ελλάδα;
zlik (neked) fagyi? → Σου αρέσει το παγωτό;
|