Hírek : Nem HF, de majdnem Bravo - Lancia Delta 1,6 Mjet |
Nem HF, de majdnem Bravo - Lancia Delta 1,6 Mjet
origo 2009.04.10. 18:37
A Delta külseje annyira megnyeri az embereket, hogy másra már nem is kíváncsiak. Így vált a Fiat Bravóból népszerű divatautó.
Mindig is tudtam, hogy az emberek alapvetően a külsejük alapján ítélnek meg egy autót. Hiába tagadják sokan, de így van. A többségnek nem számít a műszaki tartalom, nem számít a minőség, sem az, milyen híre van a márkának. Ha a formaterv megnyert valakit, akkor elég nehéz lebeszélni róla.
Nem egy ismerősöm kikérte már a tanácsom autóvásárlás előtt, de majdnem mindig ugyanaz a tapasztalat. Általában felsorolják, milyen autók tetszenek, amire nekem el kéne mondanom, hogy melyik miért jó. Meghallgatják, kicsit elkedvetlenednek, ha az általuk legszebbnek ítélt modell mégsem a világ legjobb autója. Ezután gondolkoznak pár napot, majd megveszik a legszebbet.
Az új Lancia Delta megbízhatóságáról, minőségéről még nem sokat tudunk, de az biztos, hogy ez is azt váltotta ki, amit vártam. Rengeteg embernek tetszett, megjegyezték, milyen különleges. Azt azonban viszonylag kevesen akarták befogadni, hogy ez lényegében egy Fiat Bravo kicsit kicicomázva. A szomszédom már odáig is eljutott, hogy az árát is megkérdezte. Venne ilyet, hiszen nagyon jó autó benyomását kelti. Nagyon szép, és biztosan kényelmes, azért ez már Lancia. Bezzeg a barátja Bravója az úgy ráz, meg annyira nem jön be neki, de ez a Delta már igen.
Ezután szomorítsam el, hogy ez alapvetően ugyanaz a kocsi? Megtettem, elég rosszul viselte. Gyakorlatilag alkatrészenként el kellett neki mondanom, hogy mi minden azonos bennük.
Szerencsés helyzetben vagyok, a Delta 1,6-os turbódízel változatának tesztjét lényegében már Koncz kolléga megírta akkor, amikor az ugyanezzel a motorral szerelt Bravoról írt. A két autó műszakilag azonos, csupán a Delta padlólemeze hosszabb. Ezért 10 centiméterrel nagyobb a tengelytáv, valamint 18,4 centivel hosszabb az autó. Ez a hátsó lábtérre van jótékony hatással, ráadásul még tologatni is lehet a hátsó ülést. Ennyi a gyakorlati különbség a Bravóhoz képest, a többi mind dizájn. Ha valaki nagyon koncentrál, a Bravót azért meglátja az autóban. A belsőre főleg igaz ez, de azért vannak olyan különbségek is, amely miatt számomra nem több a Delta.
A Bravo a saját kategóriában egy igen kiváló autó, már nálam is bizonyított az 1,9-es dízel, de a már említett 1,6-ost is próbáltam. Ezért aztán különösen érdekelt, hogy a Delta mennyi pluszt hoz az életembe. A tapasztalataim szerint azon kívül, hogy többen megnézik, és hogy jobban elférek hátul, nem sokat.
A Bravo műszerfala nekem jobban tetszik, ez az ezüst betét gagyi. Az ülések szebbek, exkluzív hatást keltenek, de a Bravo kicsit sportos ülései számomra kényelmesebbek. A középkonzol is jobb lenne vakkapcsolók nélkül, de minőségileg sem jelent semmi pluszt a Delta. Néhol sorjás műanyagok, esetlegesen működő hifi, ennyi még, ami megmaradt. Szerintem így sem rossz autó a Delta, de hol az a plusz, amiért Lanciát venném?
Arra kár lenne bekezdéseket pazarolni, mennyire más a futómű, az autó viselkedése. A nagyobb tengelytáv miatt szűk kanyarokban kicsit nehézkesebb lehet, de ez nagy sebességű kanyaroknál pozitívum. A rugózási komfort nagyjából ugyanolyan, itt csak a választott felni mérettől függhet, mennyire ráz a kocsi. A kormányzás kicsit túlszervózott, de itt is ízlés kérdése, hogy ki mit szeret. A váltó és a motor tényleg ugyanaz, mint amivel a Bravóban találkoztunk: nagyon jó választás ebbe az autóba, hiszen lendületesen is képes mozgatni a Deltát, miközben nem sokat fogyaszt. Egy szolid 6,7 literes átlag jött ki többnyire városban használva, ami teljesen elfogadható adat.
Tévedés ne essék, alapvetően semmi bajom a Bravóval, sőt jó autónak tartom. Ezért csupán azt vizsgáltam, mennyivel lehet jobb választás a Delta. Egy hét alatt annyi maradt meg, hogy csak a mutatós külseje és a nagyobb térkínálata miatt kéne jobban - ha nem lenne ennyivel drágább.
A Bravo nekem nagyon tetszett az 1,6-os, 120 lovas dízellel, de ha még azt is látom, hogy most akcióban majdnem 5 millió helyett 4,5 millióért adják, akkor még jobban tetszik. Ez már a jobban felszerelt Dynamic változat, hiszen csak ehhez kapható a 120 lovas dízel. Ehhez képest a valamivel hosszabb és divatosabb Delta 5,7 millióról indul ezzel a motorral, ami ugye jelen helyzetben több mint 1,2 milliós különbséget jelent.
Számomra nem ér ennyivel többet a Delta, hiszen a Bravo is tetszik. A konkurensekhez képest pedig a Bravo jól tartja magát, a Delta viszont kicsit drága.
Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Furat/löket: 79,5/80,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 88 kW (120 LE)/4000. Nyomaték: 300 Nm/1500. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4520/1797/1499 mm. Tengelytáv: 2700 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1538/1531 mm. Tömeg: 1485 kg. Terhelhetőség: 435 kg. Csomagtartó térfogata: 380-465 l. Üzemanyagtartály térfogata: 58 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,7 mp. Végsebesség: 194 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,7 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 130 g/km.
|
|