Hrek : Amikor jobb megszegni a KRESZT |
Amikor jobb megszegni a KRESZT
origo.hu 2009.02.19. 18:02
Amikor jobb megszegni a KRESZ-t
[origo]2009. 02. 19., 17:55
A KRESZ betartsa a biztonsgos kzlekedst szolglja - legtbbszr. Nha viszont akkor cseleksznk logiktlanul, st azzal teremtnk balesetveszlyt, ha pontosan kvetjk az elrsokat, s ppen a szablysrtssel rjk el azt, amire a jogalkot is trekedett.
Sztrda infoSMS
Ne stljon csapdba! Idben rteslhet az autplykon s az M0-s autton a lezrssal, elterelssel jr balesetekrl, a feljtsi munklatokrl. Megtudhatja, mikor veszlyes a plya havazs vagy jegeseds miatt, s mikor adnak t j szakaszokat. Fizessen el Sztrda infoSMS szolgltatsunkra! Megrendelshez kldje a SZTRADAK hvszt egy # jellel (#SZTRADAK) SMS-ben a 777-es rvid hvszmra!
Az infoSMS szolgltatst T-Mobile gyfelek vehetik ignybe. Havidja (illetve Domino gyfelek esetn 30 napos idszaki dja) 399 Ft. A 777-re kldtt SMS dja 72 Ft.
Ajnlat
JTSSZ ONLINE!
Elenysz azon autsok szma, akik soha nem kvettek el szndkos szablysrtst. Ez els olvasatban kiss megdbbentnek tnhet, de most nem szguldozsra, piros lmpn thajtsra, s mg csak nem is menet kzbeni telefonlsra vagy a megllni tilos tbla figyelmen kvl hagysra kell gondolni.
Olyan pldkat gyjtttnk ssze, amikor a gpjrmvezet gyakorlatilag beleknyszerl a szablyszegsbe, hogy ne hozza lehetetlen helyzetbe magt vagy kzlekedtrsait. Furcsa mdon ppen a KRESZ-srtssel valstja meg azt, amit a KRESZ-alkot prblt elrni.
1. Inkbb nem llnak meg a lehajtsvban
Amita ksz van az M0-s j szakasza, azta jelen gondot az M3-asrl a M0-ra felhajtani a megyeri hd irnyba. A vrosbl kifel az M3-as kivezet vgn ugyanis a sv gy kanyarodik fel az M0-ra, hogy a fel- s lehajt sv egybeesik. Ez a sv csupn annyira hossz, mint az M3 felett thalad felljr, gy aztn a hossz kanyarods utn az autsoknak hsz-harminc mter alatt kellene egyet balra sorolniuk gy, hogy kzben nagy lendlettel rkeznek a lehajtk, s azok, akik ksbb Ft fel mennnek. A tbla is viszonylag ksn jelzi, melyik a j sv, gy sokan mg a jobb oldali svban maradnak. A szably szerint meg kellene llniuk (ez esetben a lehajtsvban), ha elfogyott a gyorstsvjuk, mindaddig, amg nem tudnak besorolni - nem szksges hosszasan fejtegetni, mi trtnne akkor. Ezrt sokan az egybknt a forgalomtl elzrt terleten haladnak addig, amg nem tudnak biztonsgosan tjutni a forgalmi svba.
37. (4): Autplya s autt ttestjn - a forgalmi okbl szksges megllst kivve - megllni tilos. Mszaki okbl megllni csak a lellsvon, illetleg az tpadkn szabad, a jrmvet azonban onnan is mielbb el kell tvoltani. Egyb okbl megllni a lellsvban s az tpadkn is - kivve a forgalomellenrzs cljbl trtn megllst - tilos. A forgalomellenrzs sorn hasznlt jrmvet gy kell elhelyezni, hogy az kell tvolsgbl szlelhet legyen.
|
2. Sem gyalog, sem autval nem rnek t a zldn
Az elmlt idszak tragdii idrl idre felhvja a figyelmet a gyalogtkelhelyekre. Br a hatlyos KRESZ sem engedi meg a gzolst, gyakran felvetdik a szigorts gondolata, a legjabb terv szerint mr akkor is meg kell llni a jrmvel, ha a gyalogos jelzi thaladsi szndkt - pedig a mostani, enyhbb elrs sem tarthat be mindig. Nem nehz olyan helyet tallni, ahol a szably kritikus forgalmi llapotokat idzne el. A budapesti Andrssy trl jobbra kanyarodk egyszerre kapnak zldet a Bajcsy-Zsilinszky ton tkel gyalogosokkal. A cscsidszakot sem kell megvrni ahhoz, hogy a kanyarodk s a szablytalankodk szma kz egyenlsgjelet tegynk. Mg a tempsan lpked fiatalok sem rnek t a zld jelzs ideje alatt - az idsebbek teljesen eslytelenek -, a jrmvezet pedig knytelen megszegni a szablyt, ha a ftvonal forgalmnak megindulsa eltt be akarja fejezni a kanyarodst, s esetleg mg a mgtte vrakozknak is szeretn megadni az tjuts rmt.
21. (7): A kijellt gyalogostkelhelyen thalad gyalogosnak a jrmvekkel szemben elsbbsge van. Ugyancsak elsbbsge van - kijellt gyalogostkelhely hinyban is - az tkeresztezdsnl thalad gyalogosnak azokkal a jrmvekkel szemben, amelyek arra az tra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos thalad.
43. (1): Kijellt gyalogostkelhelyen a jrmvel a gyalogosnak elsbbsget kell adni. tkeresztezdsnl a bekanyarod jrmvel - kijellt gyalogostkelhely hinyban is - elsbbsget kell adni a gyalogosnak, ha azon az ttesten halad t, amelyre a jrm bekanyarodik.
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezds rtelmben a gyalogosnak elsbbsge van, jrmvel csak fokozott vatossggal s mrskelt sebessggel szabad megkzelteni gy, hogy a vezet elsbbsgadsi ktelezettsgnek - a szksghez kpest megllssal is - eleget tudjon tenni, s e ktelezettsgnek teljestse tekintetben a gyalogosokat a jrm sebessgvel ne tvessze meg.
(3) A kijellt gyalogostkelhely eltt megll vagy forgalmi okbl ll jrm mellett meg kell llni s tovbbhaladni akkor szabad, ha a vezet meggyzdtt arrl, hogy azt a gyalogosok elsbbsgnek a megsrtse nlkl megteheti.
|
3. tban parkol, aki szablyos
A parkols visszatr problma, m ezttal nem a zsfolt belvrosban, hanem a XII. kerleti Roskovics utcban figyeltnk fel egy rdekes helyzetre. Gyalogosforgalom gyakorlatilag nincs, autforgalom viszont van, de a ktirny forgalmat nem akadlyozza semmi - amg nem parkol valaki szablyosan, a felfestseknek megfelelen. Mellette mr csak egy aut fr el, gy cscsidben hosszabb vrakozsra is knyszerlhet az, akinek ki kell kerlnie. Mindkt oldalon van jrda - ha legalbb az egyikre flig felllhatnnak az autsok, megsznne a KRESZ alaktotta blokd.
41. (1): A jrdn - rszben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad vrakozni, ha
a) azt jelztbla vagy tburkolati jel megengedi, b) a jrm a jrda szlessgnek legfeljebb a felt foglalja el, c) a jrdn a gyalogosok kzlekedsre legalbb 1,5 mter szabadon marad, s d) a jrm tengelyterhelse az 1000 kg-ot nem haladja meg.
|
|