Kezdknek: Mlt id
szegedigorogok.hu 2009.02.22. 18:22
10. LECKE
Szavak
δεκάρικο (το) tzes
διαβάζω tanul, kszl
δόντι (το) fog
εικοσάρικο (το) hszas
εκατοστάρικο (το) szzas
θεία (η) nagynni
θείος (ο) nagybcsi
καπνίζω cigarettzik
κλειδί (το) kulcs
κρέας (το, tsz.: κρέατα) hs
μένω marad
μουσακάς (ο, tsz.: μουσακάδες) muszaka, rakott padlizsn
μουσική (η) zene
μπαμπάς (ο) apa
όλο llandan
παίζω ποδόσφαιρο futballozik
πεινάω hes
πενηντάρικο (το) tvenes
πονάω fj
ποτήρι (το) pohr
πράγμα (το) dolog
προχθές tegnapeltt
συνέχεια folyton, folyamatosan
συχνά gyakran
τάξη (η) osztly
το λιγότερο legalbb, minimum
φέρνω hoz
φέτος idn
A FOLYAMATOS – BELL IGESZEMLLET KRDSE
Ez idig igkkel fleg kijelent md jelen idben tallkoztunk, amikor az ige folyamatban lv vagy ltalnos rvny cselekvsre, trtnsre utal: Kosztasz cigarettzik (most ppen vagy ltalban) – Ο Κώστας καπνίζει. Ebben az esetben, teht kijelent md jelen idben, az igt csak folyamatos igeszemlletben lehet hasznlni. Ms viszont a helyzet jv (θα utn) s mlt idben, valamint a να segdsz utn, azaz ktmdban. Ezekben az esetekben felmerl az igeszemllet krdse, vagyis dntennk kell, hogy az igt folyamatos vagy bell igeszemlletben hasznljuk.
Folyamatos igeszemlletet hasznlunk, ha az ige …
-
rendszeresen ismtld cselekvst fejez ki, pl.: Mindennap tvt fogok nzni. Nem akarok iskolba jrni (teht nem vagyok hajland egyik nap sem elfradni oda). Naponta hromszor ettem. Itt kell megemlteni, hogy az αρέσει να utn mindig folyamatos igeszemlletet kell hasznlni, hiszen ez is bizonyos rendszeressget felttelez: Szeretek enni.
-
huzamos, folyamatosan zajl cselekvsre utal, ami akr egy msik cselekvs idbeli htterl is szolglhat, pl.: Maria meglls nlkl beszlt. Amikor benyitottl hozzm, n ppen olvastam.
Mindkt fenti esetben lthat, hogy a folyamatos igeszemllet hasznlatt gyakran hatrozk teszik egyrtelmv: mindennap, naponta hromszor, meglls nlkl.
- tulajdonsgot, kpessget fejez ki, pl.: Pusks jl futballozott. Nem vgott jl a ks. Tudsz vezetni?
Bell igeszemlletet hasznlunk, ha az igvel nem rendszeresen ismtld cselekvst runk le, illetve ha a cselekvs huzamossga helyett annak tnyt, esemnyszersgt hangslyozzuk. Megjegyzend, hogy – mint mr emltettk, jelen id kivtelvel – az esetek nagy tbbsgben ezt az igeszemlletet hasznljuk, pl.: Este tvt fogok nzni. Holnap nem akarok iskolba menni. Reggel nem ettem semmit. Fj a hasam, nem tudok enni. Maria sokat beszlt. Tegnap elolvastam a knyvet. Fociztam a bartaimmal. A ks elvgta az ujjam. Akarsz vezetni?
Gyakran elfordul, hogy az adott helyen mindkt igeszemllet hasznlata elfogadhat. Ilyenkor a vlaszts attl fgg, hogy mit szeretnnk jobban rzkeltetni: a cselekvs rendszeressgt, huzamossgt, vagy annak tnyt:
Aztn rjl!
Folyamatos: Να μου γράφεις!
(rendszeresen)
|
Bell: Να μου γράψεις!
(brmikor, brmennyit, lnyeg, hogy rj)
|
A BELL ALAKRL
A legegyszerbb a helyzet azzal a nhny igvel, amelynek csak folyamatos alakja van, vagy legalbbis a kt tve egybeesik. Ilyen tbbek kztt az είμαι, έχω, κάνω, περιμένω, ξέρω s a πρέπει. Az sszes tbbi ige jelents rsznl a bell t a folyamatos thz val -σ- – [-s-] hang – hozzadsval kpezhet: ακούω – ακούσω, γράφω – γράψω, δουλεύω – δουλέψω, αρχίζω – αρχίσω, μιλάω – μιλήσω. Az emltett szigmatikus kpzs bell tv igken kvl jelents a szma azoknak is, amelyek bell alakjnl nem rezzk a szigma [s] hatst, vagy ott egy teljesen ms igvel tallkozunk: μένω – μείνω, φέρνω – φέρω, βάζω – βάλω, βλέπω – δω, τρώω – φάω. Ezeket az igket a kvetkezkben egysgesen rendhagy igknek fogjuk nevezni.
A bell alak hasznlatt jelentsen megknnyti, hogy a bell thz mind mlt idben, mind a να utn, teht ktmdban, ugyanazok a szemlyragok jrulnak, mint a folyamatos thz.
A bell tvek kpzsnek mdjval a kvetkez leckkben foglalkozunk.
FOLYAMATOS – BELL IGESZEMLLET KTMDBAN
A ktmd rtelmezse a nyelvszek krben nem egysges. Mivel a ktmdnak (coniunctivus) az grggel szemben a kijelent mdhoz kpest az jgrgben mr nincsenek nll szemlyragjai, krdses, hogy rdemes-e rla beszlni. Jelen munkban ktmdnak az ignek azt a nem mlt idej helyzett nevezzk, amikor flmerl az igeszemllet krdse.
Igeszemllet s igeid alapjn az albbi tblzatot kszthetjk el:
|
Folyamatos
|
Bell
|
Jelen
|
γράφω |
(γράψω)** |
Mlt
|
έγραφα |
έγραψα |
* A jv idnek nincsenek kln szemlyragjai, azt – mint tudjuk – a θα szcska utn a jelen id szemlyragjaival fejezhetjk ki. Mivel a θα utn ugyangy felmerl az igeszemllet krdse, mint a να segdsz utn, a ktmd fenti rtelmezse rtelmben a jv idt a θα + ktmd fejezi ki: θα γράφω – θα γράψω (rni fogok ltalban, rendszeresen, akkor ppen – brmikor, brmennyit). Jv idt kifejez szemlyragok hinyban teht a jelen idt nevezhetjk „nem-mltnak” is.
** Α „bell jelen” alak azrt kerlt zrjelbe, mert mint emltettk, kijelent md jelen idben csak a folyamatos igeszemlletet hasznljuk, azaz a ktmdra utal szavak nlkl, nllan, nem llhat.
A ktmdrl tudni kell mg, hogy akrcsak a fnvi igenv a magyarban, gy a grgben ez sem fejez ki idt. Azt sszetett mondatban a fmondat igje hatrozza meg:
rni akarok. – Θέλω (kijelent md, jelen id) να γράψω (ktmd).
Azt akarom, hogy rj. – Θέλω (kijelent md, jelen id) να γράψεις (ktmd).
rni akartam . – Ήθελα (kijelent md, mlt id) να γράψω (ktmd).
Azt akartam, hogy rj. – Ήθελα (kijelent md, mlt id) να γράψεις (ktmd).
Az albbiakban a folyamatos s bell igeszemllet hasznlatt gyakoroljuk ktmdban – idertve a jv idt is – a kvetkez igeprokkal:
Folyamatos
ακούω
μιλάω
δουλεύω
μένω
φέρνω
βλέπω
τρώω
πίνω
δίνω
|
Bell
(ακούσω)
(μιλήσω)
(δουλέψω)
(μείνω)
(φέρω)
(δω)*
(φάω)
(πιω)*
(δώσω)
|
Jelents
hall, hallgat
beszl
dolgozik
lakik, marad
hoz
lt
eszik
iszik
ad
|
* Az egysztag igk (δω, πιω) -ει sorosak, teht a μπορώ mintjra ragozzuk ket: δω, δεις, δει, δούμε, δείτε, δουν.
Μου αρέσει να ακούω μουσική. → Szeretek zent hallgatni. (Az ΄αρέσει να΄ utn mindig folyamatos.)
Πότε θα με ακούσεις; → Mikor hallgatsz meg? (A magyar igekt gyakran egyrtelmv teszi, hogy a grgben bell igeszemllet hasznlata szksges.)
Θέλω να μιλήσω ελληνικά. → Grgl akarok beszlni. (Nem ltalban vagy rendszeresen, ezrt bell. Ugyanakkor ne feledjk, hogy a ktmdban lv ige, nem fejez ki idt. Ha a ΄θέλω΄ mlt idben szerepelne, akkor a mondat jelentse ez lenne: ΄Grgl akartam beszlni – Ήθελα να μιλήσω ελληνικά΄. Α ΄να μιλήσω΄-bl nem derl ki, hogy az a mltra, a jelenre, vagy ppen a jvre vonatkozik-e.)
Θέλω να μιλάω ελληνικά. → Grgl akarok beszlni. (Azaz szeretnm, ha kpes lennk grgl beszlni, ltalban, rendszeresen. Ezrt itt folyamatos. Az elz mondattal ellenttben, annak az eslye, hogy a beszl ezt akarja kifejezni, minimlis.)
Αύριο θα δουλέψω πολύ. → Holnap sokat dolgozok. (A tnyt kzlm, a cselekvs huzamossgt nem rzkeltetem, ezrt bell. Figyeljk meg, hogy a magyar grammatikai jelen, mennyire kifejezi a jv idt is. A grg ezt inkbb csak a biztosan bekvetkez esemnyeknl hasznlja:΄A bank holnap 8-kor nyit. Η τράπεζα ανοίγει αύριο στις 8.΄)
Αύριο θα δουλεύω από το πρωί μέχρι το βράδυ. → (Ha a cselekvs huzamossgt, folytonossgt akarom rzkeltetni, akkor folyamatos. A folyamatos igeszemllet hasznlatt egyrtelmv tehetnk olyan hatrozk, mint pl. a ΄folyamatosan – συνέχεια΄.
Δεν μπορώ να μείνω εδώ. → Nem maradhatok itt. (Teht el kell mennem. Bell.)
Πόσον καιρό θα μείνεις στην Ελλάδα; → Mennyi idt maradsz Grgorszgban? (Ha az idtartam egyben huzamossgot is kifejezne, akkor folyamatos lenne. Itt azonban puszta tnykzlsrl van sz, ezrt bell.)
Μπορείς να μου φέρεις εδώ το ποτήρι μου; → Ide tudnd hozni a poharamat? (Nem ltalban vagy rendszeresen, hanem konkrtan. Ezrt bell.)
Πότε θα σε δω; → Mikor ltlak? (Bell.)
Πρέπει να σε δω. → Ltnom kell tged. (Nem ltalban, rendszeresen, hanem valamikor, pl. azrt, hogy mondjak valamit. Bell)
Θέλω να σε βλέπω κάθε μέρα. → Mindennap ltni akarlak. (Rendszeresen, ezrt folyamatos. A folyamatos igeszemllet hasznlatt megersti a ΄κάθε΄hatrozsz hasznlata is.)
Πεινάω, θέλω να φάω. → hes vagyok, enni akarok. (Konkrtan most, nem ltalban. Bell.)
Αυτό το φαγητό δε μου αρέσει, δεν μπορώ να το φάω. → Ez az tel nem zlik, nem tudom megenni. → (Nem ltalban eszegetni, hanem konkrtan megenni. Bell.)
Από αύριο δε θα τρώω κρέας. → Holnaptl nem eszek hst. (Azaz leszokok rla. Rendszeresen, ha lehetsgem lenne is r, visszautastom, ezrt folyamatos.)
Τι θα φάμε το βράδυ; → Mit esznk este? (Bell. Ne tvesszen meg minket, hogy a magyar jelen idt hasznl, rezzk, hogy a jvrl beszlnk. A grg ΄θα΄ s ΄να΄utn nem azt nzi, hogy a cselekvs most vagy holnap zajlik-e, hanem azt, hogy az rendszeresen ismtld, ltalnos, vagy pedig konkrt, s e szerint hasznl folyamatos vagy bell igeszemlletet.
Διψάω, θέλω να πιω. → Szomjas vagyok, inni akarok. (Nem ltalban, hanem konkrtan most. Bell.)
Πρέπει να πίνεις νερό το λιγότερο πέντε φορές την ημέρα. → Naponta legalbb tszr kell vizet innod. (A ΄πέντε φορές την ημέρα΄-bl rezzk, hogy rendszeressgrl van sz, ezrt folyamatos. Vigyzat! nmagban az, hogy ΄tszr΄, nem felttlenl fejez ki rendszeressget, hiszen pusztn tnyt kzlve mondhatnnk azt is, hogy ΄Holnap tszr fogok vizet inni. – Αύριο θα πιω πέντε φορές νερό.΄ Ebben az esetben bell igeszemlletet hasznlnnk.)
Τι θα πιεις; → Mit iszol? (Krdezi, mondjuk, a felszolgl rendels felvtelekor. Azaz nem most, ebben a pillanatban, hanem majd. Mivel konkrt jv idej cselekvsrl van sz, bell igeszemlletet hasznlunk.)
Θέλω να σου δώσω κάτι. → Akarok neked adni valamit. (Nem ltalban, mondjuk minden hnapban egy szzast, hanem konkrtan most, vagy brmikor mskor. Bell.)
Μπορείς να μου δώσεις ένα δεκάρικο; → Tudsz adni egy tzest? (Bell.)
A fenti pldkon lthatjuk, hogy a mindennapi trsalgskor να utn az esetek nagy tbbsgben bell igeszemlletet hasznlunk, ezrt – s azrt is, mert a bell alakok az grghz kpest szinte vltozatlanok maradtak – nevezhetnnk azt akr az ige termszetes llapotnak is, ugyangy, mint nvszk esetben a trgyesetet.
Fordts g-m
Μου αρέσει να τρώω σε ελληνικές ταβέρνες. → Szeretek grg ttermekben enni.
Θέλω να φάω σ’ αυτή τη ταβέρνα. → Ebben az tteremben akarok enni.
Πού να βάλω τα κλειδιά; → Hova tegyem a kulcsokat?
Σου αρέσει να μένεις στη Ρώμη; → Szeretsz Rmban lakni?
Θέλω να μείνω κοντά σου. → A kzeledben akarok maradni.
Ο γιος μου θα πηγαίνει από το Σεπτέμβριο στο σχολείο. → A fiam szeptembertl iskolba fog jrni.
Πότε θα σε δω να μιλήσουμε λίγο; → Mikor ltlak, hogy beszljnk egy kicsit?
Το βράδυ πρέπει να διαβάσω. → Este tanulnom kell.
Αύριο θα δουλέψω το πολύ μέχρι τις 5. → Holnap maximum 5-ig dolgozok.
Τι να πιω; → Mit igyak?
Τι να φέρω από το μαγαζί; → Mit hozzak az zletbl?
Fordts m-g
Tud adni egy hszast? → Μπορείτε να μου δώσετε ένα εικοσάρικο;
Hova tegyem az tvenest? → Πού να βάλω το πενηντάρικο;
Hozzak nektek valamit a fvrosbl? → Να σας φέρω κάτι από την πρωτεύουσα;
Mit ehetek? → Τι μπορώ να φάω;
Ihatok a poharadbl? → Μπορώ να πιω από το ποτήρι σου;
A kvetkez hten folyamatosan dolgozok. → Την επόμενη βδομάδα θα δουλεύω συνέχεια.
Holnaptl mindennap tanulok. → Από αύριο θα διαβάζω κάθε μέρα.
Szeretsz focizni? → Σου αρέσει να παίζεις ποδόσφαιρο;
Szerettek zent hallgatni? → Σας αρέσει να ακούτε μουσική;
Majd hetente egyszer elhozom hozzd a gyerekeket. → Θα σου φέρνω τα παιδιά μια φορά την εβδομάδα.
Fj a fogam, nem tudok enni. → Πονάει το δόντι μου, δεν μπορώ να φάω.
A MLT ID
Mlt idben a folyamatos s bell thz ugyanazok a szemlyragok jrulnak. Ezek a kvetkezk:
-α
-ες
-ε
-αμε
-ατε
-αν(ε)
A mlt id kpzsnl az albbi kt nagy csoportot rdemes megklnbztetni:
1. Hromsztag vagy annl hosszabb igk
pl. διαβάζω
Jelen id
|
Folyamatos mlt
|
Bell mlt
|
διαβάζω →
|
διάβαζα |
διάβασα |
διαβάζεις →
|
διάβαζες |
διάβασες |
διαβάζει →
|
διάβαζε |
διάβασε |
διαβάζουμε →
|
διαβάζαμε |
διαβάσαμε |
διαβάζετε →
|
διαβάζατε |
διαβάσατε |
διαβάζουν(ε)* →
|
διάβαζαν vagy διαβάζανε |
διάβασαν vagy διαβάσανε* |
* Mlt id tbbes szm 3. szemlyben a szemlyrag -αν vagy –ανε. Figyeljnk a hangsly helyre! Az -ε bvlssel – ritkbban – jelen idben is tallkozhatunk: διαβάζουν – διαβάζουνε.
A tblzatbl lthatjuk, hogy a jelen idej alakhoz kpest mlt idben a hangsly egy sztaggal elrbb kerl. Viszont tbbes szm els s msodik, valamint -ανε vgzds esetn harmadik szemlyben is, sztagbvls trtnik, s mivel a hromsztagos trvny rtelmben a hangsly nem eshet tvolabb a sz vgtl, mint hrom sztag, tbbes szm els s msodik, valamint a fenti esetben harmadik szemlyben is, egyet a sz vge fel ugrik: διάβασα → διαβάσαμε, διαβάσατε.
2. Ktsztag igk
pl. γράφω
Jelen id
|
Folyamatos mlt
|
Bell mlt
|
γράφω →
|
έγραφα |
έγραψα |
γράφεις →
|
έγραφες |
έγραψες |
γράφει →
|
έγραφε |
έγραψε |
γράφουμε →
|
γράφαμε |
γράψαμε |
γράφετε →
|
γράφατε |
γράψατε |
γράφουν(ε) →
|
έγραφαν vagy γράφανε |
έγραψαν vagy γράψανε |
Akrcsak a hosszabb igknl, a hangsly a ktsztagosaknl is a sz eleje fel vndorol. Ahol nincs a hangsly felvtelre alkalmas sztag, ott egy szkezd ε- elraggal, n. augmentummal tallkozunk: έγραψα – γράψαμε.
A mlt id kpzsnl tovbbi kett kisebb csoportot is felllthatunk:
1. Az sszevont szemlyrag igk mltja
Az sszevont szemlyrag igk (πάω, ακούω, τρώω, λέω, φταίω, [φάω]) tvben egy nma -γ- tallhat, amely mlt idben eljn:
άκουγα
άκουγες
άκουγε
ακούγαμε
ακούγατε
άκουγαν v. ακούγανε
|
έφαγα
έφαγες
έφαγε
φάγαμε
φάγατε
έφαγαν v. φάγανε
|
Α πάω ragozsa rendhagy: πήγα, πήγες, πήγε, πήγαμε, πήγατε, πήγαν(ε).
2. Α hangslyos szemlyrag igk folyamatos mltja
A hangslyos szemlyrag igk folyamatos mltjnl az iget s a szemlyrag kz egy mindig hangslyos -ούσ- sztag kerl:
μιλούσα
μιλούσες
μιλούσε
μιλούσαμε
μιλούσατε
μιλούσαν(ε)
|
μπορούσα
μπορούσες
μπορούσε
μπορούσαμε
μπορούσατε
μπορούσαν(ε)
|
A hangslyos szemlyrag igk bell mltjval a kvetkez leckben ismerkednk meg.
Vgl nzzk meg az είμαι ltige mlt idejt:
είμαι → ήμουν(α)
είσαι → ήσουν(α)
είναι → ήταν(ε)
είμαστε → ήμασταν
είστε/είσαστε → ήσασταν
είναι → ήταν(ε)
Termszetesen a fenti csoportostssal nem lehet lefedni az sszes cselekv szemlyrag igt. Nhny – elssorban bell szemllet – ige a fenti ngy csoporthoz kpest eltrseket, rendhagysgokat mutat.
Α folyamatos-bell igeszemllet hasznlatra mlt idben is ugyanazok a szablyok vonatkoznak, amiket elzleg a ktmd esetben gyakoroltunk.
A kvetkez leckkben a bell alak kpzst fogjuk rszletesen venni. A mlt id gyakorlst addig clszer az ebben a leckben elfordul igkkel gyakorolni.
Pldk
Folyamatos (rendszeres ismtlds, huzamossg, idbeli egybeess)
Mindennap lttalak a megllban. → Σε έβλεπα κάθε μέρα στη στάση.
Hetente hromszor jrtam edzsre. → Τρεις φορές την εβδομάδα πήγαινα προπόνηση.
Az apm gyakran adott pnzt. → Ο πατέρας μου μου έδινε λεφτά συχνά.
Egsz nap tvt nztl. → Όλη την ημέρα έβλεπες τηλεόραση.
Maria folyamatosan beszlt. → H Μαρία μιλούσε συνέχεια.
Nikosz llandan rlad krdezett. → Ο Νίκος όλο για σένα ρωτούσε.
Amikor kicsi voltam, nem ettem hst. → Όταν ήμουν μικρός, δεν έτρωγα κρέας.
Amikor elmentem Nikoszhoz, olvasott. → Όταν πήγα (bell) στον Νίκο, αυτός διάβαζε (folyamatos).
Bell (a folyamatos igeszemllet jellemzi helyett inkbb tnykzls, esemnykzpontsg)
Megrtad a levelet? → Έγραψες το γράμμα;
Tegnap elmentem a nagymammhoz. → Χθες πήγα στη γιαγιά μου.
Hoztl nekem tejet a boltbl? → Μου έφερες γάλα από το σούπερ-μάρκετ;
Beszltem az apukddal. → Μίλησα με τον μπαμπά σου.
Olvasttok az jsgot? → Διαβάσατε την εφημερίδα;
Odaadtad az ajndkot a bartndnek? → Έδωσες το δώρο στη φίλη σου;
Nem zlett az tel, ezrt nem ettem meg. → Δεν μου άρεσε το φαγητό, γι’ αυτό δεν το έφαγα.
Fordts g-m
Κάθε βδομάδα έδινα ένα εκατοστάρικο στην κόρη μου. → Minden hten adtam egy szzast a lnyomnak.
Πήγαινα στο σινεμά με τις φίλες μου δύο φορές το μήνα. → Havonta ktszer jrtam a bartnimmel moziba.
Όλη την ημέρα άκουγα μουσική. → Egsz nap zent hallgattam.
Όταν πήγαινα στην τέταρτη τάξη διάβαζα κάθε μέρα. → Amikor negyedik osztlyba jrtam, mindennap tanultam.
Πριν από ένα μήνα πήγα στο θείο μου. → Egy hnappal ezeltt elmentem a nagybtymhoz.
Η θεία σου μου έδωσε ένα δεκάρικο. → A nagynnid adott nekem egy tzest.
Δεν σε άκουσα καλά. → Nem hallottalak jl.
Φέτος πήγα δύο φορές στην Ελλάδα. → Idn ktszer mentem Grgorszgba.
Τι έφαγες το πρωί; → Mit ettl reggel?
Που έβαλες τα πράγματά μου; → Hova tetted a dolgaimat?
Διάβασες για αύριο; → Tanultl holnapra?
Σε ποιον έγραψες το γράμμα; → Kinek rtad a levelet?
Fordts m-g
Hol voltl tegnapeltt? → Πού ήσουν προχθές;
Mirt nem vrtl meg? → Γιατί δε με περίμενες;
Mit olvastl az jsgban? → Τι διάβασες στην εφημερίδα;
Mit csinltl egsz nap? → Τι έκανες όλη την ημέρα;
Megrttok a levelet a nagymamnak? → Γράψατε το γράμμα στη γιαγιά;
Kinek adtad oda a telefonomat? → Σε ποιον έδωσες το τηλέφωνό μου;
Megetttek az sszes muszakt? → Φάγατε όλο το μουσακά;
Eleni folyamatosan krdezett, n meg vlaszoltam. → Η Ελένη ρωτούσε συνέχεια, και εγώ απαντούσα.
Amikor kicsi voltam, mg nem jrtam moziba. → Όταν ήμουν μικρός δεν πήγαινα ακόμα στο σινεμά.
Amikor elmentem a bartaimhoz, azok tvt nztek. → Όταν πήγα στους φίλους μου αυτοί έβλεπαν τηλεόραση.
|